خبرنامه ادبی

 خبرنامه ادبی ویژه فضای مجازی   

درحاشیه چخبر؟ 

  ممنوعیت های شفاهی یعنی بلاتکلیفی :   

    به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  

   بازگشت  شین براری با  اثری با نام سه زاویه عشق.  

 همانطوری که از نام اثر بر میآید مضمونی عاشقانه و احساسی دارد،  وی پیش از این آثاری کوتاه و مجازی  در فضای تارنمای ادبیات جلال آل احمد و سایت های معتبر  همچون کافه کتاب  یا بوک آنلاین داشته و اهالی نشر کتاب او را بخوبی میشناسند. اللخصوص با اثر پر حاشیه ای مانند پستوی شهر خیس ...... 

قابل ذکر است که وی تاکنون بصورت کتبی و یا تسلیمی ممنوع القلم نگردیده و تمام حرف و حدیث های پیرامون دو نویسنده ممنوع القلم یعنی میم مودب پور و شین براری  تنها در حد گمانه زنی و یا شایعات فضای مجازی بوده است. شاید هم اینگونه نباشد،  مادامی که مدرک مستندی دال بر ممنوعیت قلم ارایه و رویت نشود نمیتوان بر اساس شایعات  از صحت و سوقم ماجرا اطمینان حاصل کرد.   در طرفی دیگر نیز قابل ذکر و گفتنی ست که هرگز مدرکی مبنی بر ممنوعیت اندیشه و قلم در کشور عزیزمان ایران صادر نمیشود تا مبادا  سند مستند و محکمه پسندی از وزارت ارشاد اسلامی پیرامون سانسور بجا بماند. اکثرا این سانسور شدن ها بصورت شفاهی به طرفین معادله انتقال داده میشود. اگر بطور واضح تر بگوییم  باید طرفین یک معادله از  مواد اولیه و خام تا ارایه محصول را بشناسیم که این مبحث یعنی نشر کتاب از اندیشه ی نویسنده و چیدمان واژگان و سپس گذراندن مراحل دریافت مجوز فیپا و کد شابک و چاپ و نشر و توزیع کتاب محسوب میشوند.  شایان ذکر است که اغلب اوقات مراحل ویراستاری و صفحه بندی و طراحی جلد و دریافت مجوز ها توسط انتشارات مورد نظر انجام میگیرد  و اکنون معادله مان به نویسنده و به ناشر و انتشارات و دریافت مجوز های وزارت ارشاد اسلامی،  نظارت پیش از چاپ ،  و ثبت در رده بندی کتابخانه ملی ایران   خلاصه میگردد.   برای فلج کردن یک اندیشه ی ناهماهنگ با سلیقه های بالادستی در حوزه ی نشر کتاب نیاز به صدور حکم مبنی بر اینکه   ؛

.... /ما(وزارت ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران) شما (نویسنده نوعی) را ممنوع القلم مینماییم /

   نمیباشد.   بلکه بصورت سر مخفی _قاتل ناپیدا،  به صنف انتشارات های طرف قرارداد آن نویسنده گفته میشود که  با نویسنده ی مورد نظر  بر فرض مثال  نویسنده نوعی ،،،،   حق  همکاری جدید و عقد قرارداد ندارند. 

  این دستور توسط نیروهای امنیتی از بالا بشکل شفاهی داده میشود   و خب آنگاه هیچ مدرکی مستند و کتبی دال بر سانسور کردن یک نویسنده و خاموش کردن یک صدا  و  خشکاندن یک اندیشه در طول گذر تاریخ برجای نمیماند.  

این مقوله سری دراز  دارد  و  همین قدر کافی ست تا به امید خدا  در فرصتی دیگر و خبری دیگر به همین مباحث بر خواهیم گشت.  تاریخ نمایشگاه کتاب فجر با دو روز تاخیر   در روز شنبه  22 دیماه 1398 اعلام خواهد شد. محل برگزاری  سالن کتابخانه دوسالانه ی تهران بزرگ   فرعی دوم -ساختمان حفظ آثار انقلاب الفجر _طبقه همکف _ اتاق 17    متصدی ثبت آثار در لیست برای صدور ورود به نمایشگاه  جناب آقای  مرتضوی اولادی      _ساعات کار دفتر   روزهای شنبه تا چهارشنبه  8:00 ~  17:00       

کد مطلب  :  ۲۹۲۱۷۶۰


   ویژه حوزه نشر کتاب 

 خبرنامه ادبی انتشارات کتاب 

 

قاسم صنعوی به تازگی دست به ترجمه مجموعه داستانی از نویسندگان شرق و جنوب شرق آسیا زده است که این کتاب از سوی نشر دوستان راهی بازار کتاب شده است.

انتشار مجموعه داستانی از نویسندگان شرق و جنوب شرق آسیا

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ کتاب «آتش گوگردین دوزخ» اثر یانگ گوا -ژا، یاسوناری کاواباتا، ریونو سوکه آکوتاگاوا و دیگران با ترجمه قاسم صنعوی از سوی نشر دوستان چاپ و عرضه شده است.

این جلد از داستان‌های آسیا به خطه‌هایی اختصاص یافته که سده پررویدادی را پشت سر گذاشته‌اند‌. پس از اشغال‌ها، جنگ‌های خارجی، ستیزه‌های داخلی و تصفیه‌ها، نوبت به آرامشی رسیده که به نویسندگان آنها اجازه می‌دهد آیینه تمام‌نمای دیارشان شوند. این سال‌ها همراه با شکوفایی اقتصادی و صنعتی است که نویسندگان توانسته‌اند به جایی برسند که با سرشناس‌ترین نویسندگان جهان برابری کنند و نام‌هایی را تحویل ادبیات جهان دهند که ردشان تا سال‌ها برجای بماند.

علاوه بر نویسندگانی چون آکوتاگاوا ،کاواباتا، میشیما و ... که برای ما آشنا هستند، بسیاری نویسندگان صاحب نام دیگر که برای ما ناشناخته مانده‌اند در این دفتر روی آثارشان آمده است.

در این کتاب داستان‌هایی از نویسندگان کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی و ویتنام آمده و پیش از آنکه هر داستان بیاید، بیوگرافی کوتاهی از نویسنده‌ اثر آمده است.
 
در پاراگرافی از این کتاب می‌خوانیم:
«به دست آوردن پول از طریق کار خود، حتی به نظر فیلسوفان نیز ناشایست نیست و فروختن گل نیز حرفه‌ای مبتذل به‌شما نمی‌رود. من درک می‌کنم که انسان برای به‌دست‌ آوردن ثروت نباید به این در و آن در بزند؛ ولی با لذت هم نباید در فقر بماند.»
 
کتاب «آتش گوگردین دوزخ» با ترجمه قاسم صنعوی در 576 صفحه، شمارگان 770 نسخه، به‌بهای 85 هزار تومان از سوی انتشارات دوستان راهی بازار نشر شده است.

کد مطلب : ۲۹۲۱۷۷


سفر به دور اتاقم رایگان مجله ادبیات داستانی چوک شماره 54 دریافت
حجم: 5.12 مگابایت
توضیحات: شماره 54 مجله الکترونیکی ادبیات داستانی چوک رایگان
                 

       

       

            

نسخه شماره 58 چوک رایگان ماهنامه ادبی ادبیات داستانی الکترونیکی فارسی رایگان مشاهده و دریافت   



  شماره 118 چوک مجله ماهنامه ادبیات داستانی الکترونیکی رایگان مشاهده شماره 118 چوک رایگان دریافت