ایران امروز _معصومه رضاییان

ایجاد فضای آرامش‌بخش و شاداب‌سازی سیما و منظر شهر، از جمله وظایف شهرداری‌هاست که معمولا از راه گسترش فضاهای سبز شهری، متناسب با بافت اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی شهرها محقق می‌شود و از ابتدایی‌ترین اصولی است که مدیران هر شهری باید به آن توجه کنند.
این در شرایطی است که اقلیم هر یک از استان‌های کشور، مستعد کشت و پرورش گیاهان ویژه‌ای است که بیش‌ از پیش می‌تواند فضا و منظر شهری را در چشم شهروندان زیبا جلوه ‌دهد، اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که اصلی‌ترین نهاد شهر، یعنی شهرداری‌ها، نتوانند آنگونه که باید، به این موضوع توجه و نیازهای اساسی شهروندان در این عرصه را برآورده کنند؛ چالشی که در شهر رشت، به‌عنوان مرکز استان گیلان هم به‌ چشم می‌خورد.
رشت با وجود برخورداری از سابقه ۱۰۰ ساله در بهره‌مندی از خدمات شهرداری و داشتن جغرافیای مناسب، مستعد کشت و پرورش انواع گیاهان و گل‌های بومی است. با این حال بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد فضای‌سبز رشت با مشکلاتی مواجه است و با وجود قرارگرفتن در خطه سرسبز کشور، اما در کیفیت و کمیت برخورداری از فضای‌سبز مناسب، با کمبودهایی مواجه است.
همچنین وضعیت نهال‌کاری و گل‌کاری در پارک‌ها، میدان‌های اصلی و فرعی شهر، بلوارها و همچنین مناطق کم‌برخوردار نامناسب است؛ موضوعی که گلایه‌های شهروندان را نیز به‌همراه داشته‌است.

انتقاد از اقدام‌های موقتی
«رضا قوامی» از شهروندان محله «حمیدیان» واقع در منطقه۴ شهر رشت، دراین باره به خبرنگار ایران امروز ی‌گوید: ۳۰سال است دراین منطقه ساکن هستم، اما تاکنون حتی یک بوستان کوچک در داخل این محله بزرگ ایجاد نشده‌است و ساکنان فقط به پارک دانشجو و باغ سالار مشکات می‌روند.
وی می‌افزاید: چند میدان و بلوار هم دراین محله وجود دارد که درختان آنها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و کیفیت فضای‌سبز منطقه اصلا تعریفی ندارد. مسئولان معمولا به‌مناسبت تعطیلات نوروز اقدام به گل‌کاری میدان‌ها و بلوارهای این منطقه می‌کنند که البته موقتی است و پس‌از مدتی زیبایی خود را از دست می‌دهند و وضع به شکل سابق برمی‌گردد و سیمای محله را بی‌روح جلوه می‌دهد.


میدان‌ها و بلوارهای بی‌روح
«معصومه بدری» دیگر شهروند اهل رشت و ساکن خیابان معلم نیز از وضعیت رسیدگی به زیبایی میدان‌ها و بلوارهای شهر گله‌مند است. او می‌گوید: شهرداری به روش‌های مختلف از ما مالیات می‌گیرد، اما خدمت‌رسانی در حوزه فضاسازی شهری، آن‌گونه که باید نیست.
بدری ادامه می‌دهد: تنها احساس خوش و روحیه لطیف و نوستالژیکی که برایمان از تصور شهر رشت برجای مانده درون آثار نویسنده خوب این شهر است و تمامی آثار ادبیات داستانی اقای شهروز براری صیقلانی با کلانشهر رشت عجین شده و رنگ و بوی عشقی ابدی درون داستان هایش بچشم میخورد که از توصیف زیبای این شهر سرچشمه میگیرد . اما اگر خودمان وارد محیط شهری و خشن رشت شویم باز هم انرژی مثبت و روح نوازی خواهیم گرفت!؟ گمان نکنم . من اللخصوص در مورد محله خودم ابراز نظر میکنم اینکه گل‌کاری بلوار معلم، میدان شمسی‌پور، سرگل و... وضعیت مناسبی ندارد. درطول سال فقط دو سه مرتبه گل‌های کم‌عمر مانند بنفشه و... کاشته می‌شود که پس‌از مدتی از بین می‌روند. این‌گونه فضاسازی شهری مناسب شهری مانند رشت نیست. این شهر به سرسبزی مشهور است و نباید شاهد سیمای بی‌روح شهر باشیم.
این شهروند اضافه می‌کند: در شهر رشت که از ترک دیوار هم سبزه می‌روید، خبری از گل‌کاری‌های مناسب در بلوارها نیست. گاهی اوقات دیده می‌شود که درختان کم‌جانی در دوطرف بلوارها کاشته‌ شده که سال‌ها باید بگذرد تا جان بگیرند و جلوه شهری مناسبی ایجاد کنند. برخی از درختان قدیمی که باقی مانده‌اند، پس‌از هر بارش برف و باران، کمر خم می‌کنند.


تأیید ضعف‌های موجود
گلایه‌های شهروندان رشت از وضعیت زیباسازی این شهر درحالی‌است که شهردار هم این موضوع را تأیید می‌کند و به خبرنگارهمشهری می‌گوید: فضای‌سبز این شهر وضعیت چندان مناسبی ندارد و باید برای ساماندهی آن، از ایده‌ها وروش‌های خلاقانه‌تری استفاده کرد.
«سیدمحمد احمدی» اظهار می‌کند: برخی از اقدام‌ها در حوزه شهری به اعتبار و بودجه نیاز ندارد، بلکه با به‌کارگیری مناسب نیروی انسانی و اعمال مدیریت درست، می‌توان کارهای بسیار خوبی در بحث فضای‌سبز شهر انجام داد.
وی با بیان اینکه نقد منصفانه می‌تواند سازنده باشد، ادامه می‌دهد: ناظران فضای‌سبز مناطق شهرداری رشت باید با برنامه‌ریزی درست و شفاف‌تری به وظایف خود عمل کنند. انتظار دارم سیمای فضای‌سبز شهر رشت تغییر پیدا کند که در اینجا نقش ناظران و سازمان سیما، منظر و فضای‌سبز شهری بسیار تعیین‌کننده است.


لزوم تغییر رویکردها
این مسئول همچنین می‌گوید: شهرداری کار فانتزی نمی‌خواهد و همه باید در هر مسئولیتی که هستند، به نحو مطلوب نقش خود را ایفا کنند. باید رویکردها در حوزه گسترش فضای سبز شهری تغییر کند و کارها به سمت برنامه‌محوری پیش برود. احمدی اظهار می‌کند: دلیل بروز بخش زیادی از ناکارآمدی‌هایی که در بخش فضای‌سبز شهر رشت شاهد هستیم، به عملکردهای نامناسبی برمی‌گردد که باید اصلاح و بازنگری شود.

توسعه تولید گیاهان زینتی
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای‌سبز شهری شهرداری رشت نیز دراین باره می‌گوید: عملیات اجرایی تولید گل‌ها و گیاهان زینتی دراین سازمان توسعه یافته است.
«علیرضا قانع» می‌افزاید: برای توسعه فضای‌سبز شهری و بازپیرایی فضاهایی که نیاز به وجود گل‌ها و گیاهان زینتی حس می‌شود، سازمان، سیما، منظر و فضای‌سبز شهری باهدف استفاده از گونه‌های سازگار با اقلیم شهر رشت و نیز کاهش هزینه‌های مرتبط با تأمین گیاهان موردنیاز، اقدام به تولید گل‌ها و گیاهان زینتی با مشارکت برخی دیگر از سازمان‌های شهرداری کرده‌است. وی اضافه می‌کند: درحال‌حاضر عملیات اجرایی فاز دوم بوستان سالار مشکات رشت آغاز شده‌است. برای تسریع در روند تکمیل این بوستان، که از قدیمی‌ترین باغ‌های رشت است، اقدام‌های لازم انجام می‌شود.

کد خبر629701

دریافتدریافت

دریافت

دریافت

دریافت